~berSaBarlah duHai Hati, seMua kan aDa hiKmaHnya….

Assalamu’alaikum warahmatullah…:smile:

Dengan nama ALLAH yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang…

Alhamdulillah syukrulillah…segala puji adalah semata-mata untuk ALLAH, Tuhan pemerintah alam. Segala puji untuk ALLAH, pujian orang yang memuji. Segala puji untuk ALLAH, pujian orang yang berzikir. Segala pujian untuk ALLAH, pujian orang yang bersyukur. Segala pujian untuk ALLAH, pujian orang yang dhoif & miskin. Segala pujian untuk ALLAH, pujian orang yang melengkapi segala nikmat-NYA dan mencukupi segala tambahan-NYA. Wahai TUHAN kami! Untuk-MU jua segala pujian sebagaimana selayaknya tentang kebesaran zat-MU & kebesaran kerajaan-MU. Selawat dan salam adalah untuk penghulu segala Rasul & ikutan bagi yang taqwa ke atas keluarga & ahli keluarga serta para sahabat Baginda kesemuanya…
Amiinn Ya Rabbal ‘Alamiin…

Lagu OST drama dari seberang, HIKMAH…seringkali terngiang2 di telingaku…jika dihayati irama & liriknya…luahan hati daripada seorang hamba yg telah diuji oleh ALLAH S.W.T dgn sesuatu yg benar2 menguji keimanannya…ahh…hamba yang mana tidak pernah diuji oleh Maha Pencipta…sedangkan kemewahan itu juga salah satu bentuk ujian dari-NYA…kesusahan, kesenangan…kesakitan…penderitaan…semuanya diberi. Namun kita seringkali alpa…berapa kali kah kita mengucapkan terima kasih kepada-NYA…?? berapa kalikah kita sujud syukur kepada-NYA?? jika kita tidak diuji sedemikian rupa…bagaimana kita kan tahu bahawa ALLAH sayangkan kita…?? kesihatan kita diambil…kesakitan diuji…bukankah itu semata-mata penghapus dosa…??? Kita seringkali menyalahkan takdir…kenapa aku diuji sebegini…?? kenapa penderitaan seringkali menjengah hidupku…??? Percayalah…ALLAH tidak akan membebani hamba-NYA melainkan sesuai dengan kesanggupannya….(2:286)

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” Sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang2 yg benar dan sesungguhnya DIA mengetahui orang2 yg dusta.”
(Al-Ankabut:2-3)

Hapuskan Kedukaanmu sahabatku…Tapi mengapa kesakitan di hati ini masih lagi terasa? Sabarlah…. Mungkin bersama masa kau akan belajar untuk melupai segala kelukaan dan kesakitan itu. Sungguh sekuat mana menahan diri sedangkan air mata semakin mendesak untuk tercurah. Kebahagiaan pasti tiba orang yang jahat pasti tercela segala keburukan telah menimpa saatnya kelegaan menjelma. Banyak mata yang terbuka sementara lainnya terpejam. Di dunia nyata sesuatu bisa ada, bisa juga tiada. Maka lemparkan sekuat tenaga kesedihan hatimu sebab kesedihanmu hanya akan membuatmu menjadi nanar.

Bukankah Kami telah melapangkan untukmu dadamu?; dan Kami telah menghilangkan daripadamu bebanmu; yang memberatkan punggungmu; Dan Kami tinggikan bagimu sebutan (nama)mu; Karena sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan; sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan; Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain; dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap.” (94:1-8)

Berbaik sangkalah terhadap ALLAH S.W.T. For ALLAH alwiz knows what is the best for us…Sesungguhnya Tuhanmu telah menyiapkan apa yang kau perlukan esok hari dan kau akan menjumpai kecukupan itu ketika kau menjalaninya. Biarkanlah segala sesuatu mengalir seirama taqdir. Jangan sekali-kali kau tidur kecuali tetap waspada. Saat kau kerdipkan matamu belum sempat kau terlena ternyata ALLAH telah mengubah keadaan. Sekalipun kulukiskan keagungan-MU dalam goresan sebagai tanda kesucian yang mempererat jiwa ENGKAU tetap Yang Teragung dan tempat segala yang bermakna.
Ya ALLAH Ya TUHANku, hanya pada keagungan-Mu segalanya terasa lapang.

HIKMAH

Subhanallah…Walhamdulillah…
Astaghfirullah …Wallahu akbar…
Subhanallah…Walhamdulillah…
Astaghfirullah…Hasbi Allah…

Di tepi kerinduanku…
Memandang hampa pada dunia…
Ku hanya orang biasa…
Tak lepas dari rasa kecewa…

Hanya pada-MU tempatku mengadu…
Pahit yg kini menyiksaku…
Aku percaya tiada yg sia-sia…
Semua kan ada hikmahnya…

Subhanallah…Walhamdulillah…
Astaghfirullah …Wallahu akbar…
Subhanallah…Walhamdulillah…
Astaghfirullah…Hasbi Allah…

Angan yg membalut mimpi…
Dulu melukis nyanyian hati…
Ku hanya orang yg kalah…
Satukan hatiku yg terbelah…

Hanya pada-MU tempatku mengadu…
Pahit yg kini menyiksaku…
Aku percaya tiada yg sia-sia…
Semua kan ada hikmahnya…

Oleh: Netta Kd & Daniil

“Wahai TUHANku! Untuk ENGKAU sahaja segala puji, ENGKAU penerang segala langit & bumi serta segala apa yang ada di antara keduanya. Untuk ENGKAUlah segala puji, ENGKAU penegak segala langit dan bumi serta apa yang ada di antara keduanya. Untuk ENGKAU segala puji, ENGKAU Maha Benar dan janji ENGKAU benar, kata-kata ENGKAU benar, pertemuan ENGKAU benar, syurga ENGKAU benar & neraka ENGKAU benar, tibanya hari Kiamat adalah benar. Ya ALLAH! Kepada ENGKAUlah aku berserah diri, kepada ENGKAU aku bertawakkal, dengan ENGKAU aku beriman, kepada ENGKAU aku kembali & terhadap ENGKAU aku menentangi juga kepada ENGKAU aku merujuk kehakiman. Ampunilah aku terhadap apa yang aku dahulukan, & apa yang aku nyatakan. ENGKAUlah TUHAN yang mula & akhir serta tidak ada TUHAN melainkan ENGKAU…Amiinn Ya Rabbal ‘Alamiiinn….”

 

About these ads

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: