Penghapusan Jihad Dari Kamus Islam…??

Dr. Yusuf Qardhawi Tanggapi Pernyataan Paus Mengenai Penghapusan Jihad dari Kamus Islam

 Kenyataan Paus Benedict XVI mengenai penghapusan istilah jihad atau perang suci dari kamus kaum Muslimin dan mengenai Rasulullah saw, menimbulkan bantahan keras dari pelbagai pihak. Mereka meminta Paus memohon maaf atas kenyataannya yang berunsur negatif itu kepada satu setengah billion ummat Islam di seluruh dunia.

Dr. Yusuf Qardhawi, ketua Persatuan Ulama Islam Antarabangsa berkata, “Kita sekarang hanya menunggu apa tindakan yang akan dilakukan oleh seorang ahli tertinggi agama di dunia Kristian. Seharusnya dia lebih berhati-hati, teliti, berbincang dan berdialog terlebih dahulu jika ingin berhujah mengenai agama besar seperti Islam yang telah berkembang lebih dari 14 abad, juga dianuti oleh lebih dari satu setengah billion manusia.”

Menurut Qardhawi, Paus yang sebenarnya sibuk mengajarkan lahut dan sejarah di University of Ratesbon sejak tahun 1969, telah bertindak menghina Islam bahkan menyerang Islam dari sudut kepercayaan aqidah dan hukumnya, dengan cara yang tidak layak dan bersesuaian dengan orang sepertinya.

Qardhawi meneruskan lagi, sebelum Paus mengeluarkan kenyataannya di University of Regensberg, Jerman hari Selasa lalu (13/9), seharusnya dia merujuk terlebih dahulu pada kitab suci Al-Quran, dan keterangannya dari sunnah Rasulullah saw. Tetapi ternyata dia hanya berasaskan dialog yang terjadi empat belas abad yang lalu antara raja Bizantium dengan seorang Muslim Persia. Pada ketika itu Raja Bizantium telah mengatakan, “Tunjukkan kepadaku sesuatu yang baru yang dibawa oleh Muhammad? Tidak ada sesuatu yang baru sedikitpun kecuali keburukan dan ketidakmanusiaan seperti perintahnya menyebarkan agama dengan mengangkat pedang…”

Qardhawi menyanggah kenyataan Paus yang memetik dialog tersebut. Dia menegaskan bahwa apa yang dikatakan oleh penguasa Bizantium itu adalah pembohongan yang luar biasa. “Tidak ada satu tokoh pun yang konsisten dan keras melawan keburukan, menyerukan kebaikan, memelihara kehormatan manusia, menghormati fitrah manusia, seperti Muhammad saw yang diutus sebagai rahmatan lil aalamiin,” ujar Qardhawi. Dia lalu menegaskan bahwa Islam tidak menerima keimanan yang diakui oleh seseorang dengan cara pemaksaan, kerana Allah swt berfirman, “Tidak ada paksaan dalam agama, telah jelas mana petunjuk dan mana kesesatan.” (QS. Al-Baqarah: 256)

Paus, menurut Qardhawi, lupa bahwa Rasulullah Muhammad saw datang dengan kelebihan yang sangat banyak yang tidak terdapat dalam ajaran Kristian mahupun Yahudi. Islam menyeimbangkan antara unsur immaterial (ruhiyah) dengan material (maddiyah), antara dunia dan akhirat, antara cahaya akal dan cahaya wahyu, dan menyeimbangkan antara individu dan masyarakat, antara hak dan kewajiban. Lalu menetapkan dengan jelas persaudaraan antara pelbagai peringkat masyarakat, antara pelbagai unsur masyarakat, satu sama lain. Ini dinyatakan dalam firman Allah swt, “Wahai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan Kalian dari kaum laki-laki dan wanita dan Kami jadikan kalian berbangsa-bangsa dan berkelompok-kelompok agar kalian saling mengenal.” (QS. Al-Hujuraat: 13).

Wallahu’alam bissawab…

(Sumber: eramuslim.com dan diubahsuai oleh Ummu aL-Amien…~)

~ Musuh2 Islam sememang mencari peluang untuk memecah-belahkan kita semua…Aduhai ikhwanul muslimin, marilah kita bersama-sama mempertahankan agama ALLAH ini…:sad:

“Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi ALLAH ialah Islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama Islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan ALLAH, maka sesungguhnya ALLAH Amat segera hitungan hisab-NYA…”
[Ali-Imran:19]

“…Oleh sebab itu jika mereka berhujah (menyangkal dan) membantahmu (wahai Muhammad), maka katakanlah: Aku telah berserah diriku kepada ALLAH dan demikian juga orang-orang yang mengikutku. Dan bertanyalah (Wahai Muhammad) kepada orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberi Kitab dan orang-orang yang Ummi (orang-orang musyrik Arab): Sudahkah kamu mematuhi dan menurut (agama Islam yang aku bawa itu)? Kemudian jika mereka memeluk Islam, maka sebenarnya mereka telah memperolehi petunjuk dan jika mereka berpaling (tidak mahu menerima Islam), maka sesungguhnya kewajipanmu hanyalah menyampaikan (dakwah Islam itu) dan (ingatlah), ALLAH sentiasa Melihat (tingkah laku) sekalian hamba-NYA…”
[Ali-Imran:20]

“Ya ALLAH ampunilah dosa kaum muslimin dan muslimat, mukminin dan mukminat. Ya ALLAH, jinakkan, satu padukan hati orang-orang muslimin, Perbaikilah keadaan mereka. Tolonglah kaum muslimin utuk melawan musuh-musuh-MU, dan musuh-musuh mereka. Ya ALLAH, laknatlah orang-orang kafir yang mendustakan para Rasul-MU dan membunuh para kekasih-MU. Ya ALLAH cerai-beraikan kesatuan kata mereka. Hancur leburkan kekuatan mereka, Dan turunkanlah bencana-MU yang tiada tertolak lagi untuk orang-orang yang penuh dengan dosa, Dengan menyebut nama-MU ya ALLAH yang Maha Pengasih Maha Penyayang. Ya ALLAH, sesungguhnya kami memohon perlindungan kepada-MU…
Amiin Ya Rabbal ‘Alamiiin…”
(Doa Qunut Nazilah)


4 responses to “Penghapusan Jihad Dari Kamus Islam…??

  • shauqah

    saya amat tertarik dengan artikel ini..harap dapat memperbnyakkan lagi…sudilah kiranya ukhti izinkan sy berkongsi ilmu ini dengan sahabat2 yg lain….harap ukhi halalkan semuanya

  • alamien84

    alhamdulillah…sy bnr2 bersyukur ukhti n shbt2 ukhti dpt sama2 peroleh manfaat dr artikel2 di blog sy…insyaALLAH…sy halalkan…

  • daud

    kehancuranlah bagi penyembah salib tidak mungkin lah islam mensyariatkan jihad kecuali untuk mempertahankan islam lihat contoh tanpajihad pasti muslim ambon, palestin,poso,iraq,checnya,afganistan filipina dll………. pasti dibantai oleh pengikut syetan penyembah thogut seperti kristen,komunis,yahudi ………!!!!!!!!! alhamdulillah allah mensyariatkan jihad sebagai penghapus dosa seperti orang syahid allah hu akbar………..!!!!……….

  • nur afnie

    smoga smua hamba2 Allah yang melihat blog ini akan m’bw dri mrk ke jln yang benar…smoga Allah m’berikan ptunjuk & hidayah kpd smua hamba2 Allah yang semakin jauh dari jalannya…dan smoga Allah melindungi smua hambanya yang akhir zaman ini…insyallah…amin….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: